انتخاب رشته تحصیلی، فرصت یا چالش؟

انگار همین دیروز بود زمانی که در دبیرستان بر سر دو راهی انتخاب رشته تحصیلی بین ریاضی و تجربی قرار گرفته بودم و با نگرانی مشغول مشورت کردن و پیدا کردن گزینه ی مناسب برای خودم بودم. در این بین توصیه‌ی بزرگترهای فامیل تمامی نداشت! از هر فرصتی جهت اعمال نظر شخصی شان به خوبی استفاده می کردند و مرا نگران تر می کردند. توصیه های غریبه ترها درباره رشته تحصیلی که بماند.

با پسر خاله ام که مشورت کردم جمله ای به من گفت که در آن مقطع به کارم آمد: “رشته ای رو بخون که درس هاش رو بتونی بخونی.”  فارغ از اینکه آن رشته تحصیلی چه چیزی باشد بهتر است بتوانید در مرحله ی اول به علاقه ی خود فکرکنید. نگران نباشید. همین الان هم برای فکر کردن دیر نیست.

 

آیا به رشته تحصیلی خود علاقه مندید؟

فکر کردید؟ اگر قدم اول، یعنی دوست داشتن رشته تحصیلی را برداشتید، حالا وقت آن رسیده که تاثیر آن رشته تحصیلی و شغل مرتبط با آن را در زندگی آینده خود خوب درنظر بگیرید. یعنی فکر کنید که مجموعه ی رفتار هایی که لازم است هر روز در محل کار خود انجام دهید چه تاثیری ممکن است بر بدن و یا رفتار شما داشته باشد. چه نیاز هایی را می طلبد؟ قطعا کارهایی که یک کشاورز در طول روز انجام می دهد با یک پزشک متفاوت است. نیست؟ اهمیت انتخاب رشته تحصیلی درست اینجاست که خود را بیش از پیش نشان می دهد.

 

در بخش مجله من می توانید از دیگر مطالب دوستانتان استفاده کنید

 

حال اگر جوابتان منفی است می توانم به شما بگویم که نگران نباشید. چون همه ی ما درگیر جواب دادن به این سوال هستیم که بهترین کاری که برایش ساخته شدم چیست؟ جواب این است: کار کار کار. تا زمانی که خودتان را در محیطی که فکر می‌کنید به آن علاقه دارید، محک نزنید و آن را شروع نکنید، متوجه نخواهید شد که کدام را بیشتر دوست دارید. انتخاب رشته تحصیلی به همین سادگی ها هم نیست. باید آستین ها را بالا بزنید.

انتخاب رشته و فرصت رشد

در این راه (انتخاب رشته تحصیلی و شغل مورد علاقه) فقط مقصد زیبا نیست. بلکه طی کردن این مسیر هم لذت بخش است و البته پر پیچ و خم. حوصله و صبر زیادی نیاز دارد. اما به رشد و شکل گیری شخصیت شما بسیار کمک می کند. مشورت کردن با افراد قابل اطمینان و نگاه کردن به توانایی های خودتان می تواند شما را در آدرس دهی درست یاری کند. مهم آن است که در نهایت یکی از این مسیر های فرعی شما را صدا خواهد زد و به شما خواهد گفت که: “بیا! از این طرف…”

تهیه کننده: ماهان آبادی