انسان هیچ نیست، جز آنچه از خودش می‌سازد

 

دوست­ داشتن خود یعنی اینکه به ­جای آسیب به­ خود و دیگران، به­ خودتان و دیگران عشق بورزید. البته می‌دانیم که گفتن از عمل به­ آن راحت‌تر است؛ اما بدانید که این بزرگ‌ترین و اولین مسئولیت شما در قبال خودتان است.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که فکر کنید دوستان یا پدرومادرتان شما را دوست ندارند؟ یا از هرکاری که می‌کنید بدشان می‌آید؟ این احساس در بیشتر مواقع واقعی نیست و به ­این­ دلیل به ­وجود می‌آید که خودتان را دوست ندارید. انگار عینکی تیره زده­ باشید و همه ­جا را تار ببینید. این عینک تیره باعث می‌شود که فکر کنید شخصی قابل­ ترحم هستید که هیچ­ کسی او را دوست ندارد. اما به­ محض اینکه عینک را از چشمانتان بردارید و شروع به دوست­ داشتن خود کنید، کم ­کم دیدگاهتان درباره دیگران نیز تغییر خواهدکرد. درواقع تا آن لحظه درجای اشتباهی به­ دنبال عشق و علاقه ‌گشته ­اید. کمی به این موضوع فکر کنید: لاغر هستید یا چاق، بینی‌تان بزرگ است یا چشمانتان بدحالت، تمام این افکار به­ تدریج آن عینک تیره را می‌سازند.

درواقع دوست­ داشتن خود به­ معنا این است که خودتان را همان­گونه بپذیرید که هستید. اینکه کیستید. چه شکلی هستید. چه­ را دوست دارید و چه­ کاری می‌خواهید انجام دهید. بله؛ این بزرگ­ترین مسئولیت شماست و هرموضوع دیگری در حاشیه آن قرار می‌گیرد.

چالش

  1. تاکنون پیش آمده که از خودتان بیزار باشید؟
  2. در طول روز در خانه یا مدرسه/دانشگاه بابت چه موضوع­هائی خودتان را سرزنش می‌کنید؟
  3. آیا از ظاهر خود راضی هستید؟