اگر اهدافی تعیین کنی و با تمام ارادۀ خود به­ دنبال شان بروی، استعدادهایت تو را به جاهائی خواهدبرد که شگفت‌زده‌ات خواهند کرد

خبر خوب اینکه شما نوجوان هستید و می ­توانید از سال­ های پیش­روی خود برای پیشرفت در زندگی و شغل آینده ­تان استفاده کنید و برای یک عمر از زندگی لذت ببرید.

با بررسی زندگی خیلی از افراد، خواهید دید که بیشتر آن­ها غمگین هستند، از کار و وضع زندگی خود راضی نیستند، از زندگی با همسر خود راضی نیستند. به ­قطع هیچ ­یک از آن­ها هنگامی­که فارغ­ التحصیل شده ­اند هدفشان سرنوشت کنونی نبوده ­است. اما افراد زیادی در این موقعیت زندگی می­ کنند. دلیلش چیست؟

آن­ها برای زندگی خود هدف ­گذاری نکردند، بر روی آن تمرکز نداشتند­ و برای زمان، استعداد و انرژی خودشان  بی­ برنامه­ بودند.

تعداد زیادی از دانش ­آموزان و دانشجویان نیز برای زندگی خود هدف و برنامه خاصی ندارند.

باید درنظر داشته ­باشید که دوره آموزش و تحصیل، زمان بسیار مناسبی برای عمیق فکر کردن به زندگی­تان و تفکر درباره هدف زندگی­تان است. اگر فکر می ­کنید بعدها زمان و انرژی برای این کار دارید، در اشتباه هستید. زیرا هرچه پیش­تر بروید زندگی سخت ­تر و گزینه ­های شما کمتر می­ شود. فرمول زندگی اغلب یکی است، فارغ­ التحصیل می­ شوی، وام می­ گیری، هفتاد ساعت در هفته کار می­ کنی و ازدواج می­ کنی و صاحب فرزند می شوی؛ البته در مواقعی هم متفاوت است.

داشتن هدف روشن در زندگی ضروری است. ممکن است نیاز باشد برای هدف­گذاری و برنامه ­ریزی هرروز زمانی اختصاص دهید و این زمان از دیگر فعالیت­ های شما بکاهد. شاید با خود فکر کنید که اگر این زمان را صرف مطالعه درس­ هاتان بکنید، بهتر است. اما با همه این­ها به هدف­گذاری و برنامه ­ریزی متعهد باشید تا بتوانید هدف زندگی خود را کشف کنید. هدف­گذاری و برنامه ­ریزی باعث بهبود زندگی در طول عمر شما خواهدبود.

به شما قول می ­دهم که اگر زمان بگذارید و برای زندگی خود هدف­گذاری و برنامه ­ریزی کنید، در سال­ های بعد این کار جزو مهم­ترین امور شما خواهدبود.

داشتن هدف روشن باعث می ­شود که دانش و آموخته ­های خود را به ­شکل بهتری در زندگی خود پیاده کنید.

چالش

  1. آیا تاکنون برای زندگی خود هدف­ گذاری کرده ­اید؟
  2. هدف­گذاری شما در کدام موارد است (تحصیلی، ورزشی، هنری، گردش و…)؟
  3. چه فعالیت ­هائی برای دست­یابی به هدف­ های خود انجام داده­اید؟

 

چه نوع زندگی

از فردی مسن (پدر بزرگ، مادربززگ، عمو، دوست فامیلی و غیره) پرسش کنید: «چه نوع زندگی دارید؟» به پاسخ آن­ها گوش دهید. پاسخ­ هائی که می­ دهند اغلب چنین است: «من زندگی فوق­ العاده ­ای داشتم» یا «زندگی خیلی خوبی نداشتم». دوست دارید چه جوابی بشنوید؟ ما می ­خواهیم که زندگی ما سرشار از موارد خوب و رضایتمندانه باشد. خوب! چطور می­خواهید این زندگی را بسازید؟

شما چه نوع زندگی می­خواهید؟

در حال حاضر چه نوع زندگی می ­خواهید داشته­ باشید؟ چیزی وجود دارد که بخواهید تغییر دهید؟ اگرچه تغییر همیشه آسان نیست، ممکن است زمان زیادی نیاز ­باشد تا بعضی موارد را تغییر داد. به ­یاد داشته ­باشید که انتخاب اینکه چیزی تغییر نکند هم خود یک تصمیم است. می­ خواهید مواردی را به زندگی خود اضافه کنید که زندگی بهتری داشته ­باشید؟

چالش

  1. درباره زندگی کنونی خود چه احساسی دارید؟
  2. چه را می­خواهید تغییر دهید؟
  3. چه تصمیم­هائی باید الان بگیرید که در آینده زندگی بهتری داشته­باشید؟