قتی هفده سال داشتم چنین مطلبی خواندم: “اگر هرروز را بهگونهای زندگی کنی که گوئی آخرین روز زندگیات است، بیشک زمانی میرسد که در آن خواهید دید همهچیز درست پیش رفته است.” این نوشته چنان روی من تأثیر گذاشت که سبب شد طی سی وسه سال گذشته، هرروز صبح جلوی آینه بایستم و از خودم بپرسم اگر امروز آخرین روز زندگیام باشد آیا کارهائی را که قرار است انجام دهم انجام میدهم؟ اگرچند روز پشتهم پاسخم به این پرسش منفی بود درمی یافتم که باید چیزی را تغییر دهم». استیو جابز
«بهافتخار دیوانهها. بهافتخار آدمهای عجیب و متفاوت، سرکشها و دردسرسازان، قطعههای ناجور پازل، کسانی که جهان را جور دیگری میبینند و به قواعد علاقه ای ندارند و به وضع موجود قانع نیستند. میتوانید صحبتهایشان را نقل کنید یا با آنها مخالف باشید. میتوانید آنها را تحسین یا سرزنش کنید. اما تنها کاری که نمیتوانید درقبال آنها انجام دهید، نادیده گرفتن ایشان است. زیرا آنها دنیا را تغییر میدهند و نسل بشر را روبهپیش میبرند. ممکن است بعضی آنها را دیوانه ببینند؛ ولی به چشم ما نابغهاند. زیرا دنیا را همانهائی تغییر میدهند که آنقدر دیوانهاند که فکر کنند از پس این کار بر میآیند».
این جمله ها متن آگهی بازرگانی شرکت اپل در سال ۱۹۹۷ بود. در این آگهی نام هفده نفر از شخصیتهای بزرگ قرن بیستم نظیر آلبرت اینشتین، باب دیلن، مارتین لوترکینگ، ریچارد برانسون، جان لنون، باکمینستر فولر، توماس ادیسون، محمدعلی کلی، تد ترنر، ماریا کالاس، ماهاتما گاندی، آملیا ارهارت، آلفرد هیچکاک، مارتا گراهام، جیم هنسن، فرانک لوید رایت و پابلو پیکاسو دیده میشد. این افراد قهرمانان استیو جابز بودند.
این آگهی با شعار «متفاوت بیندیشید» ساخته شد. به گفته تیم کوک (مدیرعامل فعلی شرکت اپل) این شعار همچنان در تمام بخشهای اپل بهکار برده میشود.
اکنون تصور زندگی بدون گوشی هوشمند، تبلت، لپتاب و نیز استفاده از رایانه شخصی بدون استفاده از ماوس و غیره ناممکن است. اگر شما از گرافیک رایانه و تلفن همراه و دیگر موارد لذت میبرید، همه را مدیون متفاوت اندیشیدن استیو جابز و بهنوعی شرکت اپل هستیم.
متفاوت اندیشیدن تنها در خلق محصول جدید یا کارهای خیلی بزرگ نیست. متفاوت اندیشیدن در همه بخشهای زندگی و کارهای روزمره جذابیت و ارزش ایجاد میکند. متفاوت اندیشیدن نتیجه طرز تفکر است. فکر نقاد و خلاق ابزار متفاوت اندیشیدن است.