بی‌اخلاقی و اشتباه بزرگی است که به ­دنبال فرار از پیامدهای اعمال­ شخصی خود باشیم

شما تنها در قبال خود و جوامع کوچکی مانند خانواده و مدرسه مسئول نیستید، مسئولیت بزرگ­تر شما در قبال جامعه بزرگی است که اکنون هم عضو آن هستید. جامعه‌ای که شامل تمام افراد شهر و کشورتان و جهان است. مسئولیت پذیری اجتماعی

اینکه ما تنها خودمان را دوست داشته ­باشیم، به­ خودمان احترام بگذاریم و فقط برای خودمان اهمیت قائل باشیم در تمام دنیا رفتاری بیمارگونه محسوب می­شود که در برخی­ موارد نیز برای رفع آن نیاز به روان­پزشک خواهدبود. اهمیت به­ خود پسندیده و ضروری است؛ اما حدومرز آن محدود است و زمانی­که پای جامعه و روابط به­ میان آید این حد پایان می­ یابد. کمی دراین‌باره فکرکنید. دوست­داشتن خود چقدر پذیرفتنی است و در کجا تبدیل به خودشیفتگی و بیماری روانی می‌شود؟

اگر بخواهیم حدود این دوست­داشتن و اهمیت­ به­ خود و دیگران را در یک جمله تعریف کنیم، چنین می‌گوئیم: «دیگران را هم­اندازه خود دوست داشته ­باشید و برای آن­ها همان­قدر احترام و اهمیت قائل باشید». کار سختی است؟ البته که هست و نیاز به تمرین دارد. اما احساس سودمندی که پس از دست­یابی به آن دارید به تمام سختی‌هایش می‌ارزد.

اکنون می ­توانید پس از این سخنان بگوئید که مسئولیت شما در قبال جامعه چیست؟

پاسخ ما این است: انجام درست وظایفی که برعهده شماست و نیز اهمیت ­دادن به سرنوشت جامعه، مسئولیت اصلی­تان در قبال جامعه است. بی­ تفاوت­ نبودن در قبال سرنوشت کشور خود و حس مسئولیت برای آبادانی و موفقیت آن شعار یا جمله ­ای زیبا نیست، بلکه وظیفه همگانی است. اما از یک نوجوان برای کمک به داشتن جامعه‌ای بهتر چه کاری بر می‌آید؟ مسئولیت‌پذیری در برابر زندگی خود بهترین و مؤثرترین کاری است که هرکسی می‌تواند در حق کشورش انجام دهد. زیرا جامعه را افراد آن تشکیل می‌دهند و اگر آن­ها موفق، سالم و بالنده باشند، جامعه‌ای روبه ­رشد و سالم خواهیم داشت. بنابراین برای موفقیت جامعه خود، نیازی نیست کار عجیب ­وغریب یا قهرمانانه‌ای انجام دهید، بلکه تنها به وظایف و مسئولیت‌های خود پای­بند باشید و سعی کنید فرد سالم و موفقی باشید. مسئولیت پذیری اجتماعی

ماهیت مسئولیت اجتماعی از جمله، حفظ محیط­ زیست (مصرف بهینه انرژی، تفکیک زباله، مسئولیت شما در قبال آلودگی هوا و غیره)، رعایت اصول اخلاقی در جامعه، رعایت قوانین و حقوق دیگران، مشارکت­ های اجتماعی و غیره، درواقع همان انجام وظایف شخصی و مسئولیت ­های فردی شما است.

کمی به این پرسش فکرکنید: چگونه مسئولیت‌پذیری در قبال خود برای کل جامعه مفید است؟

 

چالش

  1. به ­نظر شما وظیفه هرفرد در قبال جامعه خود چیست؟
  2. شما چقدر در قبال جامعه خود را مسئول می‌دانید؟
  3. به ­نظر شما دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته در چیست؟