دریاچه گهر

دریاچه گهر

ایران در مجموع ۲۸ دریاچه را در خود جای داده که یکی از آنها دریاچه گهر است. گهر که به نگین زاگرس معروف است و یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است، در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان واقع شده. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می شود. این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه با ۲۳۵۰ متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک ، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

دریاچه گهر

چرا نگین زاگرس؟

این دریاچه در کنار دریاچه‌های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و به دلیل سختی رسیدن به آن از جاهایی‌ست که هنوز بکر مانده.

قرار گرفتن در بین کوه‌های اشترانکوه که به آلپ ایران مشهور است و دیدن منطقه‌ای حفاظت شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در برگرفته، از دیگر دلایل سفر به این دریاچه است.

برای رسیدن به این دریاچه بزرگ می‌توانید از میان مسیر جذاب دره نی‌گاه کوه‌پیمایی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنیدو پس از رسیدن به دریاچه، خستگی تمام راه به یکباره از تن‌تان در خواهد رفت.

 

در بخش سفرنامه میتوانید مطالب جذابی درباره مکانهای دیدنی ایران و جهان پیدا کنید.

 

گهر بزرگ در ۸۵ هکتار، بین ۴ تا ۲۸ متر عمق دارد و بنابراین هرچند عکس‌های زیادی از شنا کردن آدم‌ها در دریاچه به ثبت رسیده ولی به دلیل عمق این دریاچه به صلاح نیست که در آبش شنا کنیم. آب دریاچه‌ شفاف و زلال است که در برخی جاها می‌شود کف آب و ماهیان در رفت و آمد را دید.

ساحل آن در برخی از قسمت‌ها( ضلع غربی و شرقی) ماسه‌ای است و در بقیه نقاط صخره‌ای. در قسمت بالا و پایین این دریاچه نیز دو جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد که با نابودی فاصله زیادی ندارند.

بهترین فصل سفر

آب و هوای دریاچه گهر و دورود پاییز و زمستان و حتی تا ماه‌ اردیبهشت سرد و در تابستان نیز شبهای این منطقه بسیار خنک است.بنابراین بهترین ماه‌های سفر به این منطقه تیر و مرداد است.

شاید بگویید این ماه ها که خیلی گرمند و راه طاقت فرسا و گرم است ولی آب دریاچه حسابی از شر گرما نجاتتان میدهد.

همچنین تا ۱۵ خرداد هرسال از آنجایی که منطقه محافظت شده است رفتن به آن ممنوع است.

تاریخچه کشف

اغلب اروپائیان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی به نام ایزابلا لوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند.

ولی با توجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد، یک زمین‌شناس اتریشی به نام آ-رودلر بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.

اولین و قدیمی‌ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال ۱۸۹۱ میلادی گرفته شده‌است که به یک سیاح فرانسوی به نام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

نحوه شکل گیری دریاچه

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است.

 

تهیه کننده : سمانه اروجلو