قانون ۵ ثانیه، قانونی بسیار راحت است که یادگیری آن آسان بوده و تاثیر آن شگفت انگیز است. این قانون، راز تغییر در همه جنبه های زندگی است. قانون ۵ ثانیه از نظر علمی کاملا ثابت شده است. در این نوشته، خلاصه این کتاب خواندنی و پرفروش را مطالعه خواهید کرد؟

همه افراد دوست دارند در زندگی خود تغییرات مثبتی را ایجاد کنند؛ اما همیشه به دنبال زمانی هستند تا حس و حال ایجاد تغییر و تحول را داشته باشند! واقعیت این است که اگر به دنبال کسی هستید که زندگی شما را تغییر دهد، باید در آینه نگاه کنید.

با کمک تصمیمات ۵ ثانیه ای، شما می توانید زندگی خود را عوض کنید و بلافاصله از این قانون استفاده کنید. قانون ۵ ثانیه باعث افزایش شجاعت، اعتماد به نفس، موفقیت، میزان درآمد و سایر اتفاقات مثبت در زندگی شما خواهد شد.

مل رابینز (نویسنده کتاب قانون ۵ ثانیه) زمانی این قانون را کشف کرد که همه چیز زندگی اش از جمله ازدواجش، شغلش، عزت نفسش به شکست افتاده بود. او مشکلات بزرگی در زندگی داشت و هر روز می ترسید از رختخواب بیرون بیاید و با این مشکلات بزرگ مواجه شود. مل به کمک همین قانون توانست صبح ها زودتر بیدار شود و همه جنبه های زندگی خود را تغییر دهد. با کمک همین قانون ۵ ثانیه، حس و حال او نسبت به زندگی و شغلش تغییر کرد.

قانون ۵ ثانیه به شما کمک می کند که به جای فکر کردن به اقدامات کوچک، عمل کنید. با کمک این قانون می توانید شادتر، سالم تر، موثرتر و خلاق تر شوید.

قانون ۵ ثانیه

اصل مفهوم قانون ۵ ثانیه از این قرار است:

«لحظه ای که می خواهید کاری را در راستای اهدافتان انجام دهید، شروع به شمارش کنید:

۱…۲…۳…۴…۵

و اقدام کنید و گرنه مغز شما، مانع اقدامتان خواهد شد.»

این لحظات ۵ ثانیه ای برای تغییر را می توانید برای بیدار شدن به موقع استفاده کنید. با کمک این قانون می توانید بهانه هایتان برای بیشتر خوابیدن را کنار بگذارید و جلوی موانع ذهنیتان را بگیرید. در نتیجه دیگر زنگ چرت (snooz) ساعت را فشار نخواهید داد و سرساعت از رختخوابتان بیرون می آیید.

اگر می دانید که کاری باید انجام دهید تا اوضاع شما بهتر شود، از این قانون برای وادار کردن خود به انجام آن کار استفاده کنید. با کمک قانون ۵ ثانیه شما می توانید ,ورزش کنید، وزن خود را کم کنید، جلوی اتلاف وقت خود را بگیرید، درس بخوانید و بهتر نتیجه بگیرید.

مل رابینز در خلاصه کتاب قانون ۵ ثانیه بر این باور است که برای رسیدن به موفقیت در زندگی، بهتر است انگیزه را فراموش کنید! او می گوید در لحظه ای که وقت ابراز خودمان است، احساس باانگیزه بودن نخواهیم کرد. در واقع در این لحظه، حس و حال هیچ کاری را نداریم! حالا اگر می خواهید زندگی خود را بهبود ببخشید، باید از این قانون استفاده کنید تا شروع به حرکت کنید. اجازه دهید بیشتر شما را با عملکرد و وظیفه مغز آشنا کنیم. وظیفه اصلی مغز، حفاظت از شما است و تمام تلاشش را می کند تا شما را از هر درد و رنج احتمالی باز دارد.

فرض کنید که هدف شما، رفتن به باشگاه و رسیدن به اندامی زیبا و متناسب است. زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید و قصد دارید به باشگاه بروید، صدایی در وجود شما شنیده می شود که می گوید: «امروز خسته ام و حس خوبی ندارم؛ از فردا شروع به ورزش می کنم!» و به همین دلیل فکر باشگاه رفتن از ذهن ما بیرون می آید! به همین راحتی مغز می تواند ما را منصرف کند. این اتفاق را در دیگر جنبه های زندگی خود مانند یادگیری مهارت جدید، کسب و کار، تحصیل، فروش و… نیز مشاهده خواهید کرد.
در واقع مغز شما تمام تلاشش را می کند تا شما را از انجام کارهای سخت منصرف کند و شما را در حالتی قرار می دهد که کمترین انرژی را صرف کنید. پس این انتظار بیهوده را نداشته باشید که بالاخره روزی از خواب بیدار شوید و بدون معطلی به باشگاه بروید! حالا که انگیزه به تنهایی کافی نیست؛ شما می توانید با یک ترفند ساده روند پیش فرض مغز را عوض کنید.

با کمک همین قانون ساده، مشاهده می کنید که اعتماد به نفس و بهره وری شما بیشتر می شود؛ زیرا به جای فکر کردن و حرف زدن، عمل می کنید.

قانون ۵ ثانیه می گوید:

همه ما انسانها در ذهن خودمان، لیستی از کارهای مهم داریم که می خواهیم هر روز آنها را انجام دهیم و فقط ۵ ثانیه زمان داریم تا دست به کار شویم و آن کار را انجام دهیم؛ بعد از این زمان، مغزمان وارد ماجرا می شود و ما را از انجام آن کار منصرف می کند!

مثالی از قانون ۵ ثانیه

فرض کنید می خواهید صبح ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شوید. ساعت شما ۵ صبح، به صدا در می آید. بلافاصله مغز به صورت پیش فرض می خواهد این عادت را فعال کند که صدای زنگ را خاموش کنید و دوباره بخوابید؛ اما شما با یک ترفند ساده مانع فعال شدن این عادت می شوید.
بلافاصله تا صدای زنگ ساعت را شنیدید، به صورت معکوس از ۵ تا ۱ می شمارید: ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و بلافاصله از تختخواب خود بلند می شوید. به همین سادگی! شما موفق شدید و اجازه ندادید عادت پیش فرض مغز فعال شود.

با شمارش معکوس، حواس شما از نگرانی ها پرت می شود، شما برای عمل کردن بیشتر ترغیب می شوید و عادات مخرب مانند تعلل کردن یا زیادی فکر کردن را مختل خواهد کرد.

یا مثلا می خواهید پروژه ای مهم را شروع کنید؛ اما مغز شما می خواهد این عادت را فعال کند که شروع کار چند ساعت به تعویق بیندازید. حالا شما حقه خوبی را بلد هستید. به صورت معکوس می شمارید: ۵، ۴، ۳، ۲، ۱ و بلافاصله پروژه را شروع می کنید. این شمارش معکوس، در عادت شما اختلال ایجاد می کند و مغز شما فقط روی شمردن تمرکز خواهد کرد. در نهایت عادت به تعویق انداختن کارتان را می شکنید.

استفاده از قانون ۵ ثانیه به شما این باور را هدیه می دهد که انرژی و اعتماد به نفس لازم برای توقف فکر کردن و واقعا حرکت کردن را در وجودتان دارید و سرنوشت خود را به صورت کامل در دست دارید.

وقتی بیشتر و بیشتر از این قانون ساده استفاده کنید، به تدریج شجاعت، اعتماد به نفس، غرور و نوعی کنترل بر اوضاع را احساس خواهید کرد. این قانون بسیار موثر است و بعد از مدتی، شما را اسیر خودش می کند!!

این قانون تصدیق می کند که شما بهانه ها و ترس هایی دارید؛ اما از شما می خواهد که از این ترسها بزرگتر شوید، به ترسهای خود فکر نکنید و فقط کارهای خود را انجام دهید. عظمتی در درون شما وجود دارد که با بهانه هایتان پوشیده شده است و با این حقه می توانید این بهانه ها را تار و مار کنید!

از قانون ۵ ثانیه در چه مواردی می توان استفاده کرد؟

در یکی از ۳ حوزه زیر، می توانید از قانون ۵ ثانیه استفاده کنید.

  1. می توانید از آن برای تغییر رفتار خود استفاده کنید:

شما میتوانید از این قانون برای وادار کردن خود به خلق عادت های جدید، بیرون کشیدن خود از عادت های مخرب و تسلط در مهارت های خودکنترلی استفاده کنید تا در روابطتان با خود و دیگران آگاه تر و مؤثرتر باشید.

  1. می توانید از آن برای عمل با شجاعت هر روزه استفاده کنید:

می توانید از این قانون برای کشف شجاعتی که برای انجام کارهای جدید، ترسناک یا مبهم لازم دارید، استفاده کنید. این قانون خود تردیدی شما را ساکت می کند. وقتی خود را وادار به پیگیری آرزوها، در میان گذاشتن ایده های خود با دیگران در محل کار، داوطلب شدن برای پروژه های علمی، خلق اثر هنری و رهبری بهتر می کنید، این کار به شما اعتماد به نفس می دهد.

  1. میتوانید از این قانون برای کنترل ذهن تان استفاده کنید:

می توانید از قانون ۵ ثانیه برای قطع رگبار افکار منفی و نگرانی های بی پایان که شما را پایین می کشند، استفاده کنید. می توانید عادت اضطراب را ترک کرده و بر هر ترسی غلبه کنید. وقتی بتوانید مهار ذهن تان را در دست بگیرید، می توانید به جای تمرکز بر منفیها، درباره چیزهایی فکر کنید که لذت بخش هستند.

 

سخن پایانی

قانون ۵ ثانیه به نظر خیلی ساده است؛ اما تاثیر فوق العاده ای دارد. تا به حال، هزاران نفر در سراسر جهان توانسته اند با انجام این کار کوچک در زندگیشان تغییراتی بزرگ ایجاد کنند. پس از همین حالا تصمیم بگیرید تا با استفاده از خلاصه کتاب قانون ۵ ثانیه ، زندگیتان را تغییر دهید و به جمع افراد موفق و عملگرا بپیوندید.