من متوجه شده‌ام افرادی هم که ادعا می‌کنند تقدیر همه­ چیز ازپیش تعیین شده و ما هیچ کاری برای تغییر آن نمی‌توانیم انجام دهیم، پیش ­از عبور از خیابان اطراف را نگاه می‌کنند

نظریه جهان­ های موازی[۱] که در علم فیزیک مطرح می­ شود به ­معنای این است که تمام احتمال­ های ممکن درواقع اتفاق می­ افتد؛ ولی هریک از آن­ها در جهان­ های موازی. برای­ مثال اگر شما بخواهید انتخاب رشته کنید و از بین رشته­ های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی، رشته تجربی را انتخاب کنید. در چهار جهان موازی در رشته­ های مختلف تحصیل می ­کنید (در جهان خودمان تجربی، در جهان دوم ریاضی، در جهان سوم انسانی و در جهان چهارم فنی). بنابراین با هر حق انتخاب یک جهان موازی ایجاد می­ شود.

انتخاب­ ها و جهان­ های موازی بی­شماری وجود دارد، برای­ مثال: «امروز از خانه خارج بشم یا نه»، «ادامه تحصیل بدهم یا نه»، «ورزش را ادامه دهم یا نه»، «کدام رشته ورزشی را ادامه دهم»، «موسیقی را ادامه دهم یا نه» و غیره.

شما هرروزه در حال انتخاب یکی از این جهان­ های موازی هستید و هریک از انتخاب­ ها اثر پروانه­ ای[۲] دارد. همچنین باید درنظر داشته­ باشیم که نمی ­توانیم مانند فیلم ­های علمی و تخیلی درزمان سفر کنیم، به گذشته برگردیم و انتخاب­ های خود را تغییر دهیم.

در نظریه جهان­ های موازی هر فرد یک دنیای اختصاصی دارد. زندگی خود را مانند یک فیلم سینمائی درنظر بگیرید که شما شخصیت اصلی فیلم هستید و با تولد شما دنیا شروع می­ شود و با مرگ شما پایان می­ یابد.

مفهوم جهان­ های موازی اهمیت انتخاب­ ها و تصمیم­ گیری­ها را به ما نشان می ­دهد. انتخاب­ های هرروزه شما مشخص می­ کند که تمایل دارید در کدام­یک از جهان ­های موازی زندگی کنید. انتخاب ­های روزمره زندگی (تصمیم­ های بزرگ و کوچک) نقش زیادی دارند در آینده شما و جهان موازی که در آن زندگی می ­کند.

همان­طور که گفته شد همه تصمیم ­های روزمره شما که منجر به انتخاب می ­شود، اثر پروانه ­ای دارد، در سرنوشت و آینده شما و این که جهان خود را انتخاب کنید، تأثیر دارد. اگرچه عوامل محیطی زیادی مانند کشور و شهر و منطقه محل زندگی­ تان، فرهنگ و زمانی ­که در آن زندگی می ­کنید و غیره، بر زندگی شما تأثیر می ­گذارند؛ ولی با تصمیم ­گیری و انتخاب گزینه ­های بهتر، می­ توانید جهان موازی بهتری را انتخاب کنید و از زندگی خود بیشتر بهره ببرید.

چالش

  1. آیا تاکنون به جهان­ های موازی فکر کرده ­اید؟
  2. انتخاب ­های شما چه تأثیری دارد بر جهانی که در آن زندگی می­ کنید؟
  3. سرنوشت شما چقدر وابسته به انتخاب ­های شما است؟

 

[۱]. شرح جهان­ های موازی از لحاظ علمی و مفهومی در این بحث نمی ­گنجد و درصورت علاقه ­مندی پیشنهاد می­کنم در این زمینه جذاب مطالعه کنید.

[۲]. اثر پروانه‌ای به ­معنای این است که تغییر جزئی در وضعیت اولیه (انتخاب شما) می‌تواند نتایج بسیار متفاوت و پیش­ بینی ­ناشدنی (در زندگی آینده و سرنوشت شما) داشته­ باشد. اثر پروانه ­ای نیز از بحث­ های جذاب است که درصورت علاقه ­مندی پیشنهاد می­کنم در این زمینه مطالعه کنید.