جهان آینده

پیشرفت انسان از سال ۱۵۰۰ تا زمان کنونی

پیشرفت زندگی انسان سرعت فزاینده و روبه رشدی دارد. اگر یک روستایی اسپانیایی در سال ۱۰۰۰ میلادی به خواب می رفت و ۵۰۰ سال بعد از بیدار می شد، خیلی تغییری در زندگی ایجاد نشده بود. حال اگر یکی از ملوانان کریستف کلمب به خواب مشابهی فرو می رفت و ۵۰۰ سال بعد با صدای یک آیفون سده بیست و یکم از خواب بیدار می شد خود را در دنیایی ناآشنا و غیر قابل تصور می دید و با خود فکر می کرد که: “اینجا بهشت است، یا جهنم؟” 

 بررسی آماری سال ۱۵۰۰ تا زمان کنونی

پیشرفت زندگی انسان در ۵۰۰  سال اخیر خارق العاده و بی سابقه بود. قدرت و توان آدمیان غیر قابل مقایسه با پیش از آن است. در سال ۱۵۰۰ حدود پانصد میلیون آدم در سراسر گیتی زندگی می کردند. این رقم امروز به بیش از هفت میلیارد افزایش یافته است. مجموع ارزش کالاها و خدمات نوع بشر در سال ۱۵۰۰ به قیمت امروز دلار، در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود. در حال حاضر ارزش تولید فقط یک سال جوامع انسانی نزدیک به ۲۵۰ تریلیون دلار است.

آدم ها در سال ۱۵۰۰ در هر روز ۱۳ تریلیون کالری مصرف می کردند. این رقم اینک به ۱۵۰۰ تریلیون کالری افزایش یافته است. با نگاهی دوباره به این ارقام متوجه می شویم که جمعیت ۱۴ برابر شده، در حالی که تولید ۲۴۰ برابر و مصرف ۱۵ برابر شده است.

تغییرات غیرقابل تصور دنیای امروز نسبت به سال ۱۵۰۰

تصور کنیم که یک ناو جنگی مدرن به روزگار کریستف کلمب بازگردد. این کشتی ظرف چند ثانیه کشتی های آن زمان را تبدیل به تخته پاره هایی می کند. پنج کشتی باری امروزی می تواند کل محمولاتی را حمل کند که به وسیله تمام ناوگان تجاری در جهان آن روزگار جا به جا می شد.

کامپیوترهای مدرن قادر است به راحتی تمام کلمات و ارقام کتاب ها را در خود ذخیره کند و تک تک کتاب های قرون وسطی را مرور کنند.  هر بانک بزرگی در حال حاضر بیشتر از مجموع نقدینه پادشاهان قبل از عصر مدرن پول در اختیار دارد. پیشرفت زندگی انسان در تمام این عرصه ها و مقایسه آن با ۵۰۰ سال پیش، آدمی را به فکر فرو می برد.
 

مقالات تین سایت را در بخش مجله نوجوان بخوانید

دنیای سال ۱۵۰۰

در سال ۱۵۰۰ فقط در چند شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفر سکونت داشتند. اکثر بناها با چوب و کاهگل ساخته می شد. عمارت های سه طبقه برج های آسمان خراش محسوب می شد. خیابان ها در تابستان خاک آلود بود و در زمستان پر از گل و همیشه آکنده از عابرین پیاده، اسب، بز، مرغ و جوجه و یک تعداد گاری.

فضا پر بود از صدای انسان و حیوان و گهگاه چکش و اره. به هنگام غروب آفتاب همه جا تاریک می شد و فقط اینجا و آنجا شمع یا مشعلی سوسو می زد. اگر یکی از ساکنان چنین شهری می توانست شهرهایی چون توکیو، نیویورک و بمبئی را ببیند، چه فکر می کرد؟ حتمن از این پیشرفت زندگی متحیر می شد.

کشف دنیاهای تازه و پیشرفت زندگی انسان

پیش از سده شانزدهم هیچ کس دور دنیا نگشته بود. تا آن که در سال ۱۵۲۲ فردینان ماژلان پس از سفری ۷۲ هزار کیلومتری به اسپانیا بازگشت. این سفر سه سال به درازا کشید و به قیمت جان خود او و تقریبا تمام خدمه اش تمام شد. در سال ۱۸۷۳ ژول ورن می توانست در عالم خیال تصور کند که فیلئاس فاگ، ماجراجوی ثروتمند انگلیسی، قادر است جهان را فقط در هشتاد روز دور بزند. امروزه با پیشرفت زندگی انسان هر کسی از طبقه متوسط می تواند با درآمد خویش به آسانی و در عین سلامت در چهل و هشت ساعت دور دنیا بگردد.

در سال ۱۵۰۰ آدمیان به سطح زمین وابسته بودند، آسمان در انحصار پرندگان بود و فرشتگان و رهبانان. در بیستم ژوئیه ۱۹۶۹ بشر قدم به کره ماه گذاشت.
 

 

لحظه انفجار بمب اتم

اما مهمترین لحظه تعیین کننده در پانصد سال گذشته در ساعت پنج و بیست و نه دقیقه و چهل و پنج ثانیه ژوئیه ۱۹۴۵ رخ داد. دقیقا در این ثانیه بود که دانشمندان آمریکایی نخستین بمب اتمی را در نیومکزیکو منفجر کردند. از آن لحظه انسان دارای این قابلیت شد که هم سیر تاریخ را عوض کند و هم به آن پایان بخشد.