اول؛ از یادآوری فعال استفاده کنید.

یادآوری فعال فرآیندی است که از طریق آن مطالب را مرور و به سرعت بررسی می کنید که چه مقدار از آن را به خاطر می آورید.

  • مطالبی را که مطالعه می کنید؛ مرور کنید
  • سپس کتاب را ببندید، فیلم آموزشی را قطع کنید و هرآنچه را خوانده اید، به خاطر بیاورید
  • دوباره نگاهی به مطالب بیندازید. چه مقدار از مطالب را به خاطر می آورید؟

عادت دوم؛ از تکرار با فاصله زمانی معین استفاده کنید

تکرار با فاصله زمانی معین ساده اما بسیار موثر است چرا که عمدا نحوه عملکرد ذهن خود را تغییر می دهید. این شیوه موجب می شود که یادگیری پرثمر باشد و مغز مثل ماهیچه با تقویت ارتباط سلول های عصبی محرک واکنش نشان دهد. با ازایش فاصله بین زمان های مطالعه هربار این اطلاعات را در ذهنتان نرمش می دهید که باعث حفظ بلند مدت و پایدار دانش می شود.

 

عادت سوم؛ حواستان به حال روحیتان باشد

حالت روحی شما در زمان انجام هرکاری بیشترین تاثیر را دارد.

 

عادت چهارم؛ از حس بویایی خود استفاده کنید.

هنگام مطالعه روغنی با بویایی به خصوص به دستان خود بزنید و حتما قبل امتحان نیز همین کار را بکنید.

 

عادت پنج؛ موسیقی برای ذهن

موسیقی باروک، مانند باخ و هندل و تیلمان جدی را برای فرد ایجاد می کند که تمرکز کند و در نهایت او را وارد تمرکز عمیق در حالت امواج مغزی آلفا می کند.

 

عادت ششم؛ با تمام مغزتان گوش کنید.

ارتباطی بسیار قدتمند میان گوش کردن و یادگرفتن وجود دارد و یادگیری بیش از یک چهارم افراد، شنیداری است یعنی با شنیدن بیشتر می آموزیم.

برای گوش کردن فعال به این چهرا نکته توجه کنید: ۱. توقف: در هنگام گوش دادن هر چیزی که در اطراف می افتد را متوقف کنید و به آن توجه نکنید. به یاد داشته باشید که گوش دادن، بیش از شنیدن کلمات است، تغییرات لحن، زبان بدن، حالات چهره همگی اطلاعات مکمل به ما میدهند ۲. همدلی: خود را جای گوینده بگذارید ۳. آمادگی: با آمادگی به صحبت ها گوش دهید، به خاطر داشته باشید که یادگیری شما وابسته به حالت روحی است. ۴. مرور: اگر برایتان مهیاست که مستقیم با سخنران صحبت کنید، این کار را انجام دهید. اگر امکان یادداشت برداری برایتان وجود دارد، این کار را انجام دهید. سپس تامل کنید که سخنران چه چیزی گفته است.

 

عادت هفتم؛ از یادداشت های خود یادداشت بردارید.

سه نکته برای بهبود یادداشت برداری؛ ۱. فکر کنید: قبل از اینکه یادداشت برداری کنیدف در این باره فکر کنید که امیدوارید از این جلسه چه چیزی نصیبتان شود. ۲. مشخص کنید: با دقت به اطلاعات ارائه شده گوش بدهید و مشخص کنید چه چیزی برای هدف شما از همه مهمتر است. ۳. اولویت بندی کنید: همانطور که یادداشت های خود را پس از ارائه مرور می کنید، اطلاعاتی را که بایتان بیش از همه ارزشمند هستند، اولویت بندی کنید و در صورت لزوم تعدادی یادداشت به آن بیافزاید