هزینه شکوه و عظمت، مسئولیت‌پذیری است

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای نوشیدن یک لیوان آب هم مادرشان را صدا می‌زنند تا کمکشان کند؟

برای انجام کارهاتان تا چه میزان به­خود متکی هستید؟

دیگران چقدر برای انجام کارها به شما اعتماد دارند؟

خودتان چقدر به ­خودتان اعتماد دارید؟

اگر در این زمینه ضعیف هستید، باید بدانید که بزرگ­ترین مشکل شما نداشتن اعتمادبه ­نفس است. اگر مبنای زندگی­تان را بر داوری و توانائی دیگران قرار دهید، طولی نمی‌کشد که کنترل زندگی خود را برای همیشه از دست بدهید. در چنین موقعیتی پذیرش مسئولیت به یک مشکل حل‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

اعتمادبه ­نفس یعنی چه؟

پاسخ خلاصه این است: شناخت کامل ضعف‌ها و توانائی‌های خود، شجاعت برای ابراز و استفاده از آن­ها در موقعیت‌های مختلف. اعتمادبه ­نفس، کلید اساسی موفقیت در زندگی است.

فردی که اعتمادبه نفس ندارد، نمی‌تواند تصمیم بگیرد و آن را برعهده دیگران می‌گذارد. نمی‌تواند از حق خود دفاع کند و همیشه وابسته به والدین یا دوستان خود است.

این را بدانید که مردم به ­ذاته دوست دارند شما را کنترل و در کارها و عقیده‌هاتان دخالت کنند و هیچ­ چیز مانند نداشتن اعتمادبه نفس این فرصت را برای آن­ها فراهم نمی‌کند.

زمانی­که خودتان را دست­کم می‌گیرید و اجازه می‌دهید ناامیدی و قربانی­ بودن به زندگی‌تان مسلط شود، ناخودآگاه این پیام را به دیگران منتقل می‌کنید که اجازه دارند از شما سوءاستفاده کنند! بنابراین چون همیشه نوجوان باقی نمی‌مانید و باید زندگی­تان را خودتان بسازید، پس از سن نوجوانی اعتمادبه ­نفس را در خود تقویت کنید.

پدر­ومادر بزرگ­ترین نقش را در تقویت اعتمادبه­ نفس شما دارند. آن­ها را وادار کنید به شما احترام بگذارند؛ با احترام متقابل و پذیرش مسئولیت‌هائی که هر پدرمادری از فرزندش توقع دارد. در این وضعیت، پدرومادر هم وادار می‌شوند که موجودیت مستقل شما را بپذیرند و شما را برای این مسئولیت ­پذیری و اعتمادبه­ نفس تحسین کنند.

تاکنون پیش­ آمده که شیفته هنرپیش ه­ای یا فردی مشهور باشید؟ چه عاملی در آن فرد شما را چنین جذب کرده­است‌؟ ظاهر و قیافه؟ موفقیت و پول؟ آیا او ویژگی یا خصوصیتی دارد که شما آن را ندارید یا نمی‌توانید داشته ­باشید؟

علاقه به افراد مشهور به ­ویژه در عصر دیجیتال به امری عادی تبدیل شده­ است؛ اما همین مسئله می‌تواند قاتل اعتمادبه­ نفس باشد؛ زیرا یکی از تهدیدکننده ­های اعتمادبه ­نفس، مقایسه خود با دیگران است. ایشان افرادی هستند که شما تنها دقایقی از زندگی­ شان را می‌بینید؛ آن­ هم بخش انتخاب‌شده‌ای که گویای همه واقعیت نیست. دیگرلحظه­ ها که شاید پر از درد، ضعف و کمبود باشد، از چشمانتان پنهان است و شما تصور می‌کنید که زندگی این افراد بی‌عیب ­ونقص است.

هرفردی ویژگی­ ها و توانائی‌های منحصربه­ فردی دارد که تنها باید آن­ها را کشف کند. اعتمادبه ­نفس به شما کمک می‌کند در پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر جسور و بی‌پروا باشید و این بال ­های پرواز به ­سوی آینده است.

چالش

  1. آیا تاکنون پیش ­آمده خودتان را با شخص دیگری مقایسه کنید؟
  2. زمانی که خودتان را با شخص دیگری مقایسه می‌کنید چه احساسی دارید؟ آیا این احساس شما را ناامید می‌کند؟
  3. آیا تاکنون پیش­آمده که در جمع خجالت بکشید و نظرتان را درباره موضوع مورد بحث بیان نکنید؟
  4. آیا اینکه دیگران درباره شما چه فکری کنند، برایتان مهم است؟ آیا از آن شرمگین می‌شوید؟