تا الان برای اجرای مدیریت زمان کارهای متفاوتی انجام دادیم، با هم مرور می کنیم: (اگر تمایل داشتید هر بخش از مطالب را دوباره مطالعه کنید، روی عنوان آن کلیک کنید تا مقاله مربوطه باز شود)

درک گذشت زمان و آماده سازی ذهن برای درک زمان

برای درک زمان چالش حمام و کرنومتر را انجام دادیم و یا برآورد زمان راه پله خانه و یا آسانسور. مدیریت زمان در تئوری خیلی راحت می باشد ولی برای اینکه عملیاتی کنیم نیاز به تمرین و تمرین و تمرین دارد. بنابراین پیشنهاد می کنم که تمرین های این شکلی زیاد انجام دهید و ذهن خود را با زمان آماده کنید. مثلا زمان غذا خوردن، زمان مطالعه یک صفحه کتاب، زمان حل یک مسئله، زمان استفاده از گوشی، مدت زمان طی شده در ماشین و….

چالش

حداقل ۳ تمرین را شما طراحی کنید و اعلام کنید.

 

مفهوم زمان

 در این مرحله با تاریخچه ای زمان آشنا شدیم و زمان گذشته و حال و آینده را درک کردیم. درک کردیم که تنها زمان حال در اختیار ماست و باید برای آینده مطلوب از تجربه گذشته استفاده کنیم و برای آینده هدفگذاری و از زمان حال نهایت استفاده را بکنیم.

چالش

یک شعر از خیام که در باره استفاده و لذت از زمان حال می باشد، را حفظ کنید.

 

الویت بندی فعالیت ها و داستان زمان

با داستانی کوتاه درباره زمان، اهمیت الویت بندی فعالیت ها را آموختیم و درک کردیم که به خاطر فعالیت های جانبی مانند شبکه های اجتماعی و… نباید الویت های زندگی، مانند خانواده و یا اهداف و… را از دست بدهیم.

چالش 

الویت بندی را اگر پیش از این انجام نداده اید، انجام دهید.

 

روانشناسی مدیریت زمان

در این بخش مفهوم کنترل زمان را آموختیم و درک کردیم که برای بهره گیری هرچه بیشتر از زندگی خود باید مدیر زندگی خود باشیم. با مفاهیم؛ اشتیاق، قطعیت، اراده و نظم آشنا شدیم.

چالش

تصمیم بگیرید که بر روی خود سرمایه گذاری کنید.

 

اهمیت مدیریت زمان

تا اینجای کار به درک مفهوم زمان و موارد پایه ای پرداختیم. در این بخش اهمیت مدیریت زمان را درک می کنیم. در این بخش با فعالیت های اصلی و متفرقه خود آشنا شدیم و بررسی کردیم.

چالش

برای ادامه اجرای مدیریت زمان، برای بار دیگر فعالیت های خود را که به صورت معمول در طول روز انجام می دهید، بررسی کنید و آن ها را به فعالیت های اصلی و فرعی تقسیم بندی کنید.

 

نسبیت زمان

با مفهوم نسبیت زمان آشنا شدیم و با استفاده از این مفهوم درک کردیم که انسان های موفق و ناموفق به یک اندازه زمان در اختیار دارند، افرادی مانند ایلان ماسک و… به اندازه تمامی ما زمان، یعنی ۲۴ ساعت در روز زمان دارند و با استفاده از مهارت مدیریت زمان می توانند به تمامی فعالیت های خود برسند. در واقع می توان گفت مفهوم زمان نسبی است و با استفاده از مدیریت زمان می توان بیشترین بهره را از آن برد.

مفهوم زمان و رمان “پادشاه گذشته و پادشاه آینده“

با رمان پادشاه گذشته و پادشاه آینده، درک کردیم که؛ ما اکنون فقط می‌توانیم گذشته را به خاطر آوریم و از آینده‌ی خود خبر نداریم. ما هر روز پیرتر می‌شویم و ابدا جوان نمی‌شویم. ظاهرا که در زندگی ما فقط یک پیکان زمان وجود دارد و جهت آن نیز به سوی آینده است. در بخشی از این کتاب می خوانیم:

“آموختن تنها چیزی است که نابود نخواهد شد. تو ممکن است پیر شوی و بدنت لرزان شود، ممکن است نیمه شب از خواب بیدار شوی و صدای اختلال رگ‌هایت را بشنوی، ممکن است تنها عشقت را از دست بدهی، ممکن است دنیا را ببینی که توسط اهریمن دیوانه نابود شده است،‌ یا افتخاراتت در گنداب ذهن‌های کوچک پایمال شده است. تنها یک چیز پس از آن خواهد ماند، آموختن. بیاموز چرا جهان جهان شده است و چه چیز آن را ساخته است. این تنها چیزی است که ذهن هرگز نمی‌تواند خارجش کند،‌ بیگانه‌اش کند، با آن شکنجه شود، بترسد یا بی‌اعتماد شود،‌ و هرگز افسوس آن را نخواهد خورد. آموختن تنها چیزی است که داری. بنگر که چه چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارد.”

 

تمرکز و مدیریت زمان

در این بخش آموخیتم که شرایط زندگی کنونی و وجود چیزهای بسیاری برای اختلال در تمرکز، مانند تلویزیون، شبکه های اجتماعی و… باعث شده است که نتوانیم از زمان خود استفاده کنیم. درک کردیم که برای استفاده بهینه از زمان خود باید تمرکز خود را بر روی فعالیت های خود افزایش دهیم و مواردی که باعث عدم تمرکز می شود از خود دور کنیم. یک از مواردی که برای بخش آموختیم، روش پومودرو بود.

چالش

بار دیگر به مواردی که باعث عدم تمرکز شما می شوند، فکر کنید و آن ها را بررسی کنید.

 

سفر در کرمچاله

با سفر در کرمچاله به انتهای سال ۱۴۰۹ رفتیم و خود را در آن زمان تصور کردیم و سپس بازگشتیم به زمان حال. بعد از هدف گذاری برای سال ۱۴۰۹، به زمان حال بازگشتیم و به سال ۱۴۰۰ اندیشیدیم و با سفر به انتهای سال ۱۴۰۰، برای خود برنامه ریزی کردیم که برای دستیابی به اهداف خود در ۱۴۰۹، چه اتفاق هایی باید در سال ۱۴۰۰ برای خود رقم بزنیم.

هدف گذاری به سه شکل بلند مدت (مثلا ۵ یا ۱۰ ساله)، میان مدت (۱ یا سه ساله) و کوتاه مدت (هفتگی و ماهانه) تقسیم بندی می شود. برای مدیریت زمان در کوتاه مدت (هفتگی و یا ماهانه) ابتدا باید اهداف بلند مدت خود برمبنای آن میان مدت و سپس برناه ریزی کوتاه مدت انجام دهیم.

چالش

اهداف کلی برای خود در سال ۱۴۰۰ را مشخص کنید. مارک زاکربرگ معمولا برای هر سال خود یک چالش تعیین می کند، مثلا مطالعه یک کتاب در هر هفته و یا ماه، یادگیری زبان جدید و…

حال می خواهیم با توجه به اهداف بلند مدت ۱۰ ساله خود برای سال ۱۴۰۰ هدف گذاری کنیم و چالش تعریف کنیم….

برای سال ۱۴۰۰ چه چالش هایی برای خود تعریف می کنید که در راستای اهداف ۱۰ ساله شما باشد؟

 

آشنایی با ابزار مدیریت زمان

در این بخش با ابزار کاربردی مدیریت زمان، نقشه کشی زمان آشنا شدیم.

چالش

تا اینجای کار اهداف خود را در دو بازه بلند مدت (۱۰ ساله) و میان مدت (۱ ساله) مشخص کردیم. حال فعالیت هایی که برای رسیدن به هدف یک ساله نیاز می باشد را مشخص کنید. برای مثال می خواهیم تا انتهای سال ۱۴۰۹، در یک شرکت خاصی کار کنیم و یا در یک دانشگاه خارجی تحصیل کنیم، برای اینکار نیاز به آموزش زبان انگلیسی داریم و آموختن زبان انگلیسی می دانیم زمانبر هست، حال بریا سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی می کنیم که روزانه حداقل یک ساعت به آموزش زبان اختصاص دهیم. ( فراموش نکنیم که آموزش زبان لزوما رفتن به کلاس و… نیست)

در این بخش نیازی نیست که برنامه روزانه خود را برای سال ۱۴۰۰ مشخص کنید، تنها به صورت کلی موارد را مشخص کنید، برای اجرای کامل برنامه ها باید به صورت اقتضایی و موردی تصمیم گرفت و انعطاف لازم داشت. برای مثال در سال جدید سفر و یا میهمانی برای شما پیش می آید، باید به شکلی برنامه ریزی کنیم و انعطاف داشته باشیم که آزادانه به فعالیت های خود برسیم. پس فعلا تنها روی مفاهیم کلی کار می کنیم و برنامه ریزی ماهانه و هفتگی را در زمان خودش انجام می دهیم و الان نیازی به مشخص کردن تمامی فعالیت ها نیست، فقط کلیات برنامه سال ۱۴۰۰ را بررسی کنید.

 

گام های مدیریت زمان

در این بخش موارد مختلف با مدیریت زمان را بررسی کردیم و با ابزارهای مختلفی برای اجرایی کردن مدیریت زمان آشنا شدیم. با مفاهیم مانند برنامه هفتگی، عادت سازی، ساعت آنالوگ، تغییر رفتار و… اشنا شدیم.

 

سایر موارد

 

این زندگی ماست و بزرگترین ثروتی که خدا در اختیار ما قرار داده، زمان هست. اختیار استفاده از زمان در دست ماست. به امید این که همه ما بتوانیم از زمان خود بهترین استفاده را در دستیابی به اهداف خود بکنیم. 
فراموش نکنیم که مشاور و خانواده و… نمی توانند مثل خودمان برای ما برنامه ریزی کنند. هیچکس مارو اندازه خودمان نمی شناسه، پس خودمان با شناخت خودمان، هدف گذاری کنیم و تصمیم بگیریم که از سال دیگه برای خودمان هدف گذاری کنیم و هر هفته با توجه به اهداف خودمان برنامه ریزی روزانه داشته باشیم. 
مدیریت زمان به معنای عدم انعطاف و لذت نبردن از زندگی نیست، بلکه استفاده از زمان و خالی کردن بخش های از زندگی برای استفاده بهترف سینما رفتن، پارک رفتن، میهمانی رفتن، با خانواده بودنف با دوستان بودن و… است. 
و در نهایت فراموش نکنین ما باید از تمامی لحظات زندگی استفاده کنیم و لذت ببریم.