مارک زاکربرگ خالق فیسبوک

مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ خالق بزرگترین شبکه اجتماعی یعنی فیسبوک ، در تاریخ ۱۴ می ۱۹۸۴ در شهر کوچک وایت پلینز نیویورک، در یک خانواده تحصیل‌کرده به دنیا آمد.

او چهارمین فرزند و تنها پسر ادوارد زاکربرگ دندان‌پزشک و کارن کمپنر روانشناس بود.

سه خواهر بزرگ او رندی، دانا و امیل زاکربرگ بودند.

جوانی و دانشگاه

در سال ۲۰۰۲ پس از فارغ‌التحصیلی از فیلیپس اکستر، مارک زاکربرگ وارد دانشگاه هاروارد شد.

در سال دوم حضورش در هاروارد به چهره معروف برنامه‌نویسی کمپ دانشگاه تبدیل‌شده بود.

او برنامه‌ای دانشگاهی به نام CourseMatch نوشته بود که به دانشجویان کمک می‌کرد در مورد انتخاب واحد خود با توجه به انتخاب‌های کاربران دیگر تصمیم‌گیری کنند.

فیس مش، سایت سرگرمی

دانشجویان هاروارد کتابچه‌هایی به نام فیسبوک داشتند که دربرگیرنده عکس و اسامی افرادی بود که در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کردند.

بر همین اساس مارک وب‌سایتی طراحی کرد که به‌طور تصادفی عکس چهار دانشجو را انتخاب می‌کرد و از کاربران می‌خواست به فرد موردعلاقه خود رأی بدهند.

درنهایت دانشگاه وب‌سایت را به علت شهرت فراگیرش مسدود کرد و به او اخطار انضباطی داد.

با این‌حال این تجربه باعث شد مارک به علایق و نیازهای سرگرمی جامعه پی ببرد.

 

در مدرسه مهارت آموزی تن آپ مهارتهای فردی و اجتماعی خود را گسترش دهید

فیسبوک

در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ مارک برنامه‌نویسی وب‌سایت جدیدی را با دامنه thefacebook.com شروع کرد.

چهار نفر از دوستانش (ادواردو ساورین، اندرو مک کالم، کریس هیوز و داستین موسکوویتز) او را در این کار همراهی می‌کردند.

این وب‌سایت در ابتدا برای دانشگاه هاروارد طراحی شد؛ اما مدتی بعد در کالج‌ها و دانشگاه‌های دیگر هم توسعه یافت.

پروژه اجتماعی مارک زاکربرگ خیلی سریع رشد کرد و مارک تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند و تمام‌وقت خود را به این وب‌سایت اختصاص دهد.

در این زمان درهای فیسبوک به روی تمامی دانشجویان باز شد.

شرط اصلی داشتن یک ایمیل قابل‌ دسترس آموزشی بود.

هنگام ثبت‌نام کاربران باید یک فرم اطلاعات شخصی را پر می‌کردند و یک عکس از خودشان به‌عنوان تصویر نمایه می‌فرستادند.

مهم‌ترین ویژگی فیسبوک این بود که افرادی که در دنیای واقعی باهم دوست بودند، می‌توانستند به‌واسطه آن به‌طور آنلاین باهم در ارتباط باشند.

مخاطبان فیسبوک رشد چشمگیری داشتند، ولی هنوز مشخص نبود شرکت به چه طریقی می‌خواهد کسب درآمد کند.

مارک زاکربرگ و فیسبوک

اولین ایده آگهی‌های تجاری و تبلیغاتی بود.

با توجه به اینکه مخاطبان فیسبوک اطلاعات کاملی از خودشان در اختیار این سایت می‌گذاشتند، مشخص بود هرکسی به چه تبلیغاتی مرتبط می‌شود.

گرچه مارک زاکربرگ علاقه‌ای نداشت صفحات وب‌سایتش را از آگهی‌های تجاری پر کند.

هنگامی‌که شمار کاربران فیس‌بوک از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت، شرکت‌های بزرگ برای خرید آن با هم به رقابت پرداختند.

یاهو با پیشنهادی ۹۰۰ میلیون دلاری در صدر خریداران قرار گرفت.

ولی زاکربرگ با هیچ‌کدام موافقت نکرد.

او در یک مصاحبه استدلال خود را این‌طور توضیح داد:
«دغدغه‌ی ما پول نیست. هدف من و همکارانم این است که یک جریان باز اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. برای ما ایده مالکیت یک شرکت بزرگ مدیا، آنقدرها ایده جذابی نیست.»

سخنانی از مارک زاکربرگ

 به سرعت حرکت کنید و همه چیز را در هم شکافید، بدون از بین بردن مشکلات پیش رو قادر به حرکت و پیشرفت سریع نمی گردید.

 بزرگ ترین ریسک، در واقع ریسک نکردن است، در دنیایی که به طور مستمر و بسیار سریع در حال تغییر و تحول است، تنها استراتژی که شکست حتمی را رقم خواهد زد، ریسک نکردن است.
 پرسشی که هر روز از خود می پرسم این است: آیا در حال انجام مهم ترین کار ممکن هستم؟
 کاری را که بیابید که بیشترین اشتیاق را نسبت به انجام آن دارید.
 مردم برای گفته های شما اهمیتی قائل نیستند، آنچه شما ساخته اید برای آنها مهم تلقی می شود.