فاشیسم

فاشیسم شاخ و دم ندارد!

  پژوهشگر: نوشاد رضائی

از میان گفت­‌وگوها با هنری ژیرو (متولد ۱۹۴۳).

استاد دانشگاه‌­های بوستون، پنسیلوانیا و مک مستر. فعال در مطالعات فرهنگی و تربیتی که امروزه از استادان مشهور تعلیم و تربیت انتقادی در جهان است. 

هنری ژیرو در کتاب خود، خشونت فراموشی سازمان­‌یافته، استدلال می‌­کند که نام سیاسی دیکتاتوری از نوع جدید، یعنی «کشتار به دست نژادپرستان، تهاجم به حریم خصوصی، نظارت و مراقبت­های دولتی، منفعت‌­محوری نهادهای رفاه اجتماعی و گسترش فقر و عدم تساوی» درواقع همان خودکامگی با انتخابات است.

 ویکتوریا هارپر: عنوان کتاب شما بسیار کنایه‌­آمیز است:‌ خشونت فراموشی سازمان­یافته. ممکن است درباره آن صحبت کنید؟

هنری ژیرو: در دوره‌­ای تاریخی زندگی می‌­کنیم که حمله به تفکر نقادانه و خاطره از جانب نیروهائی در بالادست، وجه مشخصه آن است. خاطره تاریخی می­‌تواند بسیار خطرناک شود؛ زیرا یادآور چگونگی از مشروعیت افتادن مقاومت‌ها، لحظه‌­هائی که قرارداد اجتماعی جدی گرفته می‌­شد، نشو جنبش‌های اجتماعی با خواست نوعی جدید از تفکر درباره دمکراسی و عدالت اجتماعی و اقتصادی‌  هستند. در دوران کنونی، ترس، خصوصی‌­سازی و غیرسیاسی شدن، اصول سازمان­‌دهنده جامعه است. واژه‌­های خشونت و فراموشی سازمان­‌یافته در عنوان کتاب برای اشاره به چگونگی بی­‌ارزش شدن خرد، نقد و مبارزه، فرهنگ آگاهی­‌دهنده، تشکیل سازمان­‌ها و نهادهای یاری­‌دهنده مبارزه‌­های جمعی و لازم برای استقرار دمکراسی است. اشاره به چگونگی توسل قدرت غالب به فرهنگ ترس، سرکوب و نظامی‌کردن بخش بزرگی از جامعه برای عملی‌کردن ترور دولتی،‌ هم­سان­‌سازی و خصوصی­‌سازی است. واژه خشونت به هم‌­دستی دولت در ایجاد فرهنگی بی­‌نهایت کالاواره و خصوصی‌­شده رجعت می­دهد. فرهنگی که شهروندان را تا سطح افرادی کوته‌­بین و دائم در پی پاسخ‌گوئی به خواست­‌های مصرف­‌گرائی پایین می­‌آورد. تعریف هویت خود وجهی تاریخی دارد و هرچه این جنبه تاریخی ضعیف‌­تر شود،  عاملیت، عدالت، آموزش و دمکراسی نیز بی‌­اهمیت می‌­شود. امروزه ترس و خصوصی­‌سازی، اصول سازمان‌­دهنده جوامع در عرصه­‌های اجتماعی هم­چون مدارس است و هم­پایه سرکوب دولتی،‌ آموزش را  برای بسیاری جوانان به ابرازی در پی کسب  منافع،  تبدیل کرده‌است.

 پاک­سازی اجتماعی و سیاسی خاطره و تفکر، خود بخشی از حمله بزرگ­تری به مبارزات اجتماعی، سازمان­‌های متعهد و مبارزان است. پاک­سازی خاطره جمعی نه‌­تنها جوانان را از عرصه عمومی دور،  بلکه سیاست را نیز تهی می­‌کند. با خصوصی­‌شدن عرصه همگانی، بی­‌عدالتی به‌­مثابه عذابی برآورد می‌­شود که منافع  فردی را هدف می‌­گیرد. در چنین اوضاعی تعهد به­‌معنای جلو افتادن فرد است و مسئولیت‌­های اجتماعی و مدنی در پرده فرهنگ خودشیفتگی، فردگرائی تنگ‌­نظرانه و خصوصی­‌سازی محو می‌­شود.  این کتاب در پی کشف چگونگی ایجاد وضع دهشت­‌زا و غیردموکراتیک از طریق حمله به تاریخ، به شهادت تاریخی و به انتقاد  است. به گفته همکارم، دیوید کلارک، این «جنگ برضد افکار و معاشقه با نبود خردگرائی هرروز در بطن دست­یازی‌­ها به حقوق مردم و   پلاسیدن زندگی سیاسی پروده می‌­شود».  شاید  این امر، دلیل این همه خشونت ضد جوانان سیاه، دانشجویان معترض و فعالان جنبش‌­ها باشد. جوانان، هدف این حمله قرار گرفته­‌اند، زیرا مستعدترین گروه برای یازیابی خاطره­‌ها به‌­مثابه موضوعی محوری در سیاست هستند و با استفاده از ابزارهای گذشته، می‌­توانند آیند‌‌ه‌ای بسیار متفاوت با آنچه در راه است، بسازند. شاید دلیل خنثا کردن جوانان از طریق غرق‌کردن‌شان در فرهنگی مصرفی و دیگر سیاست‌های اجتماعی، قرض‌­های سنگین دانشجوئی، ارائه تحصیلاتی برای تأمین گذران مختصر روزمره نیز همین بی­‌خطر کردن آن­ها باشد.

 

 

تمام تلاش تیم تن آپ در این است که از شما یک فرد متفکر با روحیه نقاد و خلاق بسازد.

سعی کنید اتفاقات و حوادث به ظاهر ساده پیرامون خود را با دیدی تازه نگاه کرده و برای خود تحلیل کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید