میان وعده نوجوانان

غذای میان وعده نوجوانان

نوجوانی دوره منحصر به فردی است و آگاهی درباره تغذیه مطلوب در این دوره می تواند بسیاری از بیماری های مرتبط با تغذیه را در بزرگسالی پیشگیری کند. برای بسیاری از نوجوانان کمیت و کیفیت نامطلوب تغذیه ای مشکلات گوناگون سلامتی را به دنبال خواهد داشت. تغذیه ناکافی در دوره نوجوانی می تواند بلوغ جنسی را کند و یا به تاخیر اندازد و باعث کندی و یا توقف رشد قدی و کاهش توده استخوانی شود، بنابراین دریافت انرژی کافی در این دوران بسیار ضروری است. ( میان وعده )

انجمن تغذیه آمریکا توسیه می کند که نوجوانان باید از مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد خود آگاهی داشته باشند. سبک زندگی آنان اغلب شامل عادات غذایی نامنظم، تغذیه به همراه انجام فعالیت های دیگر و تغذیه میان وعده است.

تغذیه میان وعده هم می تواند به عنوان یک کمک کننده و هم مانعی برای دریافت مواد مغذی باشد. بنابراین نوجوانان باید به انتخاب مواد غذایی مغذی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، لبنیات، بیسکویت های سرشار از گندم و دانه های مغزدار تشویق شوند. در این گروه سنی غذاهای دارای چربی فراوان توصیه نمی شود.

عوامل مختلفی مانند در دسترس بودن غذاهای راحت و سریع، تبلیغات گمراه کننده، سبک زندگی و آگاهی کم، انتخاب غذاها از نظر تعادل، تنوع و اعتدال در بین نوجوانان در معرض خطر است.

تحقیقاتی که بین نوجوانان انجام شده، نشان می دهد که ۹۰ درصد آنان میان وعده می خورند و متاسفانه ۶۱ درصد از آن شامل، چربی، کربوهیدرات فراوان، کم فیبر و کم مغذی است و ۳۹ درصد آن ها از غذاهایی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات استفاده می کنند. در حدود ۲۵ درصد انرژی روزانه از میان وعده تامین می شود. بینابراین انتخاب و زمان آن خیلی مهم است.

نوجوانان باید مواد غذایی با فیبر زیاد، کم چرب، خوراکی های شیرین بدون چربی، میوه و سبزیجات تازه، گوشت کم چربی، خوراکی های دارای گندم و… انتخاب کنند. توصیه می شود میان وعده هر ۳ یا ۴ ساعت و بین وعده های اصلی غذا خورده شوند.

متاسفانه میان وعده های شور مانند چیپس و محصولات شیرین مانند شکلات و شیرینی و… در تغذیه نوجوانان زیاد مصرف می شود که نشان دهنده عدم آگاهی نوجوانان از خوراکی های میان وعده سالم و بهداشتی است.

همچنین در دوره نوجوانی، توجه به جذابیت، تناسب اندام و فشار همسالان می تواند منجر به غذیه ناسالم شود و خطرات جدی در سلامتی آنان ایجاد نماید. در طی این دورانن بسیاری از نوجوانان به طور نامنظم غذا می خورند و ترس از چاقی و داشتن اندام نامتناسب سبب تغییراتی در الگوی دریافت غذا و در نتیجه دریافت ناکافی مواد مغذی در آنان می گردد. تمایل نوجوانان به کناره گیری از خانه و صرف وقت با گروه همسن و سال و احساس مستقل بودن آن ها منجر به تغییراتی در عادات غذایی آنان می گردد که این خود می تواند بر وضعیت تغذیه ای نوجوانان اثر سوء به جای گذارد.

 

منبع:

پژوهش کیفیت میان وعده ای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال- سلمان باروق نسرین و… دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

نوجوانان

سلامت 

میان وعده

 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] نامنظم غذایی، دوست داشتن و نداشتن های غذایی، از دست دادن وعده ها به […]

دیدگاه ها غیر فعال است.