آیا ضریب هوشی ایرانیان بالا است

ضریب هوشی ایرانیان (شما محور دنیا نیستید)

 آیا ضریب هوشی ایرانیان بالا است و یا توهم است. اکثر مردم مایلند فکر کنند که خودشان در مرکز جهان قرار دارند، و فرهنگ و قومیت آن ها از همه مهمتر و غنی تر است. تمام این ادعاها کذب هستند و حاصل یک نادانی از تاریخ، آمیخته با نژادپرستی هستند.

اخلاق، هنر، معنویت و خالقیت قابلیت های فراگیر انسانی هستند که توسط طبیعت در دی ان ای انسان ها قرار داده شده و پیدایش آن ها به دوران سنگی در آفریقا بازمی گردد. بنابراین، نسبت دادن این چیزهای مهم به خود ناشی از یک حماقت خودخواهانه است، خواه چین باشد که این همه را به امپراتور زرد نسبت می دهد، یا یونان باشد که افلاطون را بانی این ها معرفی می کند یا ایران باشد که این ها را به حساب کوروش می گذارد.

بطور کلی یک تفکر خیلی رایج بین ایرانی ها وجود دارد و آن اینست که ایرانی ها جماعت باهوشی هستند. معمولا ایرانی ها فکر می کنند که کل ناسا دست ایرانی ها هست، فیس بوک و گوگل و… اگر ایرانی ها نبودند فلج می شدند. خیلی وقت ها فکر می کنیم که اگر کوروش کبیر بود، عدالت در دنیا گسترش نمی یافت و…

ضریب هوشی ایرانیان

اگر در ویکی پدیا، فهرست کشورها را برپایه بهره هوشی بررسی کنیم، جای کشور ما اصلا به اندازه ای که ما توقع داریم بالا نیست.

بیایید نژادپرستی، خود بزرگ‌بینی و غرور کاذبمان را کنار بگذاریم و نتایج مستند تحقیقات علمی را در این باره ببینیم. دانشمندان برای بررسی میزان هوشمندی افراد از آزمون‌های ضریب هوشی استفاده می‌کنند. ضریب هوشی یا بهره هوشی یا هوش‌بهر، ( IQ سرواژه Intelligence Quotient) عددی با میانگین صد و انحراف معیار ۱۵ است. از این رو در رده‌بندی و تقسیم هوش به صورت میانگین نزدیک ۷۰ درصد مردم دارای هوش متوسط، ۱۲ درصد هوش بالاتر از متوسط، ۲ درصد بسیار باهوش و یک درصد افراد برگزیده را دربرمی‌گیرند.

مثلا دانشمندان ضریب هوشی استفن هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس بریتانیایی را حدود ۱۶۰، ضریب هوشی آلبرت اینشتین را بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ و ضریب هوشی گری کاسپاروف، قهرمان بلندآوازه شطرنج را ۱۹۰ ارزیابی کرده‌اند. اما بیشتر مردم ضریب هوشی حدود صد و کمتر از آن را دارند.

 

آمار بهره هوشی

کشور سنگاپور با میانگین ۱۰۸ امتیاز در رتبه اول قرار دارد و در واقع از میانگین جهانی فاصله زیادی گرفته است. پس از آن کره جنوبی با ۱۰۶امتیاز و ژاپن با ۱۰۵ امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

رتبه چهارم نیز به ایتالیا اختصاص دارد که توانست ۱۰۲ امتیاز را از آن خود کند و پس از آن ایسلند، مغولستان، سوئیس، اتریش و چین قرار دارند که ضریب هوشی میانگین مردم آنها نمره نزدیک به صد را از آن خود کرده است. میان کشورهای عربی خلیج فارس عراق با ۸۷امتیاز در رتبه اول جهان عرب و بیست و یکم دنیا جای دارد و پس از عراق نام کویت با ۸۶ امتیاز دیده می‌شود.

رتبه‌بندی کشورهای عربی پس از عراق و کویت عبارتند از یمن با ۸۵ امتیاز در رتبه سوم، امارات، اردن، عربستان و مغرب با ۸۴ امتیاز در رتبه چهارم جهان عرب و ۲۳ و ۲۴ جهان، الجزایر، بحرین، لیبی، عمان، سوریه و تونس با ۸۳ امتیاز در رتبه پنجم جهان عرب و ۲۵ جهان قرار دارند. با وجود شهرت فرهنگی کشورهای مصر و لبنان در جهان عرب، لبنان در رتبه‌بندی جدید با کسب ۸۲ امتیاز و مصر با ۸۱ امتیاز رتبه‌های نزدیک به آخر در جهان عرب را به خود اختصاص داده‌اند، ولی شرایط این دو کشور در مقایسه با قطر با ۷۸ امتیاز و سودان با ۷۱ امتیاز که آخرین کشور عربی در این فهرست است، اندکی مناسب تر است. ایران نیز با کسب ۸۴ امتیاز در رتبه ۲۳ جهان و جزو کشورهای متوسط محسوب می‌شود.

 

پذیرش شرایط

تا وقتی که ما ایرانی ها شرایط خود را نتونیم بپذیریم و برمبنای شرایط فعلی خودمون تصمیم گیری و فعالیت نکنیم، همواره از نظر پیشرفت در سطح جهان عقب خواهیم ماند.

اصل اول موفقیت پذیرش شرایط موجود است.

 

 

منابع:

جام جمع آنلاین

کتاب ۲۱ درس برای قرن ۲۱