رمز موفقیت مردان بزرگ

رمز موفقیت مردان بزرگ

به تازگی فرصت پیدا کردم داستان زندگی چند دانشمند بزرگ کشورمان را مطالعه کنم. داستان زندگی دکتر محمد قریب، استاد احمد آرام، استاد احمد بیرشک، دکتر سید محمد حسابی، استاد محمد نفیسی و دکتر محمد رضا سرکارآرانی، خواندن داستان زندگی بزرگان را دوست دارم. دوست دارم از جزئیات زندگی آن ها باخبر شوم و بفهمم چگونه زندگی کرده اند تا آن­گونه به مردان بزرگ دورانشان تبدیل شده اند. معمولا داستان زندگی انسان های بزرگ دورانشان تبدیل شده اند. معمولا داستان زندگی انسان های بزرگ پر از هیجان و اتفاقات و جذاب و زیباست.

راستش بعد از مطالعه، موفق به کشف راز مهمی در زندگی آن ها شدم. رازی که در زندگی همه آن ها مشترک بود. آن راز خودآموزی در طول زندگی از دوران کودکی تا بزرگسالی بود.

آن ها در تمام زندگی سعی می کردند مسائل علمی و حتی خصوصی شان را خودشان شخصا و با مطالعه و تحقیق و پژوهش حل کنند و با تلاش فردی، یادگیری را برای خود محقق می ساختند.

درواقع در یادگیری مستقل عمل می کردند و به معلم یا مدرسه وابسته نبودند. همین روش باعث شکوفا شدن استعدادهایشان می شد و اعتماد به نفس زیادی برایشان به ارمغان می آورد. به علاوه با این روش لذت زیادی از یادگیری می بردند. بعد از مطالعه کتاب زندگی این بزرگان حسابی افسوس می خوردم. ای کاش زودتر از این ها به راز موفقیت این بزرگان کشورم پی برده بودم.

منبع: مجله رشد نوجوان- دی ۹۷

علی اصغر جعفریان