حمید سمندریان پدر تئاتر ایران

حمید سمندریان

حمید سمندریان در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد.

شروع فعالیت تئاتریش در حین تحصیل در دوره متوسطه بود.

حمید سمندریان همچنین ویلون می‌نواخت و از شاگردان ذوالفنون بود.

حمد سمندریان پس از اتمام دوره دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره مهندسی را گذراند.

اما بعد از آن به دانشکده عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد.

پس از آموختن تئاتر به ایران برگشت و به اجرای تئاتر پرداخت.

استاد سمندریان همسر هما روستا بودند و ۴۰ سال زندگی عاشقانه در کنار یکدیگر تجربه کردند.

آن دو یک فرزند به نام کاوه دارند.

هما روستا درباره حمید سمندریان گفته است: “برای من زندگی بدون حمید واقعا سخت است چرا که مجبورم نوعی از زندگی را تجربه کنم که تاکنون نظیر آن را تجربه نکرده بودم. حمید برای من تنها یک همسر نبود بلکه یک رفیق و استاد بود و حالا پر کردن جای خالی فردی نظیر او در خانه و آموزشگاه برای من خیلی سخت است.

چهل سال بود که صبح ها از خواب بیدار می شدم و از او می پرسیدم «حمید جان قهوه می خوری؟» و حال دیگر کسی نیست که به این سوال من جواب بدهد. پر کردن جای خالی او برای من اصلا راحت نیست.»

در بخش آشنایی با بزرگان با مفاخر ایران و جهان آشنا شوید

شاگردان پدر بازیگری ایران

بسیاری از هنرمندان مطرح کشور ازشاگردان او محسوب میشوند. ازجمله فریبرز عرب نیا – مهران مدیری – شهاب حسینی- حامد بهداد – پرویز پور حسینی – امین تارخ – محمد رحمانیان – محمد رضا جوزی -محمد یعقوبی – امیر جعفری -فتحعلی اویسی- خسرو سینایی – میر طاهر مظلومی – پیام دهکردی- نوید فرید حامد کمیلی – نگار فروزنده – یوسف تیمور ی – رابعه اسکویی – مجید صالحی – فرزاد حسنی -شهرام عبدلی – قطب الدین صادقی – کیومرث مرادی – علیرضا اشکان – حمید فرخ نژاد – الیکا عبدالرزاقی – حمید میهن دوست – آشا محرابی – حسام نواب صفوی و …

سخنی از استاد حمید سمندریان

دوست دارم خودم را در نیستی خودم بیابم! آیا صرف نظر از اعتقاد مذهبی و تنها از روی تعلق این سوال برای شما پیش نمی‌آید که بگویید آیا من بعدها هستم و یا اینکه این من هستم که تغییر شکل داده‌ام؟ آیا وقتی این حالت را از دست بدهید، تمام درک خودتان را هم از دست می‌دهید؟ سوال‌های بسیاری وجود دارد که ذهنم را مشغول می‌کند و این همان چیزی است که در عرفا، شعرا، درام‌نویسان و داستان‌نویسان بزرگ دیدم، در شکسپیر، تولستوی، داستایوفسکی، ساموئل بکت و…دیده‌ام.

حمید سمندریان ۲۲ تیر ۱۳۹۱ بعد از یک دوره طولانی بیماری سرطان کبد درگذشت. روحش شاد