لفور

جنگل لفور

جنگل لفور یکی از جنگل های ۴۰ میلیون ساله ی استان مازندران است و جنگل‌های هیرکانی این منطقه از دوران ژوراسیک به جامانده‌اند.

از جمله دلایلی که باعث شده لفور بین افراد مختلف بسیار معروف شود این است که رودها و آبشارهایی که از بین پیچ و خم های این جنگل می گذرد، باعث زندگی دوباره و ممتد این جنگل شده اند و به واقع جلوه ای خاص به آن ببخشیده اند.

در بهار و تابستان مسافران زیادی این جنگل را برای گردش یک روزه خود انتخاب می‌کنند. همچنین ۸۰ گونه گیاه چوبی در این جنگل می‌روید.

جنگل ۴۰ میلیون ساله ی لفور کجاست؟!

مجموعه ی جنگلی لفور یکی از مناطق سر سبز و غنی در سوادکوه مازندران و در قسمت شمالی این شهرستان است.

پر رنگ ترین ویژگی این جنگل، رودها و چشمه هایی است که از آن جاری شده و باعث سر سبزی و ادامه ی زندگی این جنگل ها پس از گذشت میلیون ها سال پیش تا به الان شده است.

 

در بخش سفرنامه با جاذبه های ایران و جهان آشنا شوید

برخی از این چشمه ها از درون زمین بر روی آن راه پیدا کرده و جاری شده اند و این خود یکی از ویژگی های این جنگل سرسبز و زیباست.

قضیه ی ۴۰ میلیون سالگی جنگل لفور چیست؟ 

این منطقه ی جنگلی بسیار خوش آب و هوا که آن را به عنوان لفور می شناسیم؛

بخشی مهم از منطقه ای موسوم به جنگل های هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) است.

جنگل های هیرکانی از حوزه ی دریای خزر یعنی از کشور آذربایجان تا نواحی شمالی ایران کشیده شده اند.

قدمت این جنگل ها ۴۰ میلیون سال است و این بدان معنا است که می توانید مقصد آخر هفته ی خود را برای رفتن به جایی تنظیم کنید که روزی روزگاری جایگاه دایناسورها بوده است!

سد البرز، مکانی جذاب برای گردشگران

این سد در ابتدا قرار بود تا به عنوان یک سد مخزنی بر روی بابلرود ساخته شود اما در نهایت در سال ۱۳۷۴ در منطقه ی لفور و در قسمت شمالی سوادکوه ساخته شد.

با این که در منابع رسمی این سد را با نام آیت الله صالحی مازندرانی می شناسند اما، نام عامه ی این سد؛ همان البرز است.

سد البرز (Alborz Dam) را به عنوان بزرگ ترین سد خاکی ایران هم می شناسند. اگر می خواهید به سد البرز لفور بروید، برای افزایش سطح ایمنی خود تنها از فاصله ای مناسب و در یک کلام دور از آن دیدن کنید چون ممکن است که حصار کشی های آن دچار مشکل باشد و ضریب وقوع حادثه را مخصوصا برای افرادی که به صورت حرفه ای با اصول طبیعت گردی آشنا نیستند، بالا ببرد.

چه زمانی برای رفتن به لفور مناسب است؟

بهار و تابستان این جنگل که نقاشی جاندار خداوند است و فصل پاییز آن هم هر چیزی جلوه ی نارنجی رنگ منحصر به فرد به خودش را می گیرد.

البته فصل زمستان را در اولویت آخر خود بگذارید زیرا به هر حال هوا سرد است و احتمال بارش باران و برف، این گردش را برای شما قطعا سخت تر خواهد کرد اما در این فصل هم لفور دیدنی ها خودش را دارد.

 

تهیه کننده : سمانه اروجلو