اصغر قندچی

اصغر قندچی

اصغر قندچی در سال ۱۳۰۷ در جنوب تهران بدنیا آمده است.

پدرش وکیل بود. آرزوی پدر، ادامه شغل وکالت برای فرزند بود.

ولی او از مدرسه فراری بود و گاه سه ماه به مدرسه نمی رفت.

خودش گفته‌است که «کلاً ۷ کلاس سواد دارد و از بچگی عاشق کار کردن بوده.»

آشنایی او با بازار کار و مکانیک خودرو هم خیلی اتفاقی رخ داد:

«آن زمان ما یک مستأجر داشتیم که کار آهنگری و مکانیکی می‌کرد؛ یک روز رفتم کارگاهش تماشا و از کار خوشم آمد. این شد که جذب همان‌جا شدم»

اصغر قندچی ۱۶ ساله بود که تصمیم گرفت کارگاه کوچکی به اندازه ۹ متر برای خود داشته باشد، او در کارگاهش به ساخت قطعات کوچک مشغول بود و سرانجام در ۲۰ سالگی توانست قطعات بزرگتری بسازد و به ساخت قطعات کامیون رسید، این درست زمانی بود که میگفتند ایرانی ها توانایی ساخت این قطعات را ندارند، اما اصغر قندچی ثابت کرد که حتی با نبود امکانات هم میتوانیم و هیچ چیز مانع ما برای انجام کاری که می خواهیم نیست جز خود ما.

شروع دوران طلایی

در دهه ۴۰ اصغر قندچی ناجی وزارت اقتصاد شد. شاه به وزیر اقتصاد یک اولتیماتوم ۶ ماهه برای ساخت خودرو داد. معاون وزیر وقت اقتصاد به گاراژی در دروازه قزوین رفت به این امید که فردی را پیدا کنند تا بتواند ماشین بسازد و در نهایت به اصغر قندچی رسیدند و او نیز آن ها را نا امید نکرد.

در این زمان اصغر قندچی صاحب گاراژ بزرگی بود که در آن جا قطعاتی که از آمریکا وارد میشد را در گاراژ مونتاژ می کرد. قندچی قطعات را با توجه به وضعیت جاده های ایران تغییر می داد، به عنوان مثال فاصله ی بین پمپ بنزین ها در جاده های ایران طولانی بود و اصغر قندچی ظرفیت باک های بنزین را افزایش میداد یا ماک هایی که وارد ایران میشد شاسی های کوتاهی داشتند، بدلیل اینکه جاده ها در ایران نا هموار بود، شاسی های ماک ها را بلند تر می کرد. همین خلاقیت و نوآوری در کارش یکی از دلایل اصلی موفقیت قندچی بود.

 

مدرسه مهارت آموزی تن آپ به شما یاد می دهد چگونه آرزوهایتان را دنبال کنید.

وزیر اقتصاد وقت و معاونش وقتی همچین ابتکاراتی را در گوشه گاراژی در دروازه قزوین دیدند شگفت زده شدند، چون کاری که اصغر قندچی می کرد دقیقا مطابق با نیاز کشور بود. در همان گاراژ وزیر اقتصاد وقت، پروانه ساخت کامیون را به نام آقای اصغر قندچی نوشت و به داد، این یکی از بزرگترین موفقیت های قندچی محسوب میشد همچنین شروعی بود برای موفقیت های بزرگتر.

پس از آن قندچی تریلر های عظیم و کامیون های ساخت خود و همکارانش را برای معرفی صنایع ملی ایران در نمایشگاه قرار داد، در روز افتتاح نمایشگاه، محمدرضا پهلوی او را به سبب ابتکارات درخشانش مورد تشویق قرار داد.

تاسیس ایران کاوه

اصغر قندچی با همکاری آقای حسین میردامادی اولین کارخانه کامیون سازی را بنا نهاد و این کارخانه را ” ایران کاوه ” نام گذاری کرد. کامیون های ایران کاوه ترکیبی از واردات قطعات خارجی و قطعات ساخت داخل بود. به دلیل تغییراتی که در کامیون ها با توجه به جاده های ایران انجام می داد. کامیون های تولیدی در ایران نسبت به کامیون های خارجی مشتری بیشتری داشت. در سال ۱۳۵۶، در نمایشگاه خودرو سازی برلین، قندچی جایزه بزرگ خوردو سازی را از آن خود کرد و این افتخار بزرگی بود برای صنعت خودرو سازی ایران .