اختلال بدشکلی نوجوانان

شیوع اختلال بدشکلی بدن در نوجوانان

از مشکلاتی که امروزه اهمیت زیادی در بین نوجوانان پیدا کرده، زیبایی دوستی و زیبایی طلبی است که ناشی از تغییرات فرهنگی، ارزشی، تبلیغات رسانه ها و فضای مجازی است. توجه به ظاهر و متناسب بودن در هر دوره ای وجود دارد، اما گاهی ابن توجه به صورت افراطی و حساسیت شدید می شود و از حالت طبیعی خود خارج می شود. در این حالت تبدیل به اختلال می شود و عملکرد فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال به بدشکلی بدن معروف است.

اختلال بدشکلی بدنی

اختلال بدشکلی بدنی با مشغول کردن ذهن در رابطه با یک نقص خیالی در ظاهر شخص ایجاد می شود. این اخلال باعث ناراحتی قابل ملاحظه و تخریب در زمینه های مهمی از کارکرد می شود. در این اختلال اگر یک نابهنجاری جسمی جزیی هم وجود داشته باشد، نگرانی افراطی در نوجوان ایجاد می کند.

نگرانی های مفرط درباره بدن قسمت های مختلف بدن را شامل می شود. گاهی چاقی نسبی و نامحسوس در نوجوانی، بخصوص در دختران نشان دهنده، اخلال بدشکلی بدنی است و غالبا بی اشتهایی روانی به دنبال دارد.

نگرانی در خصوص لاغری بیشتر در پسرانی مشاهده می شود که خود را به قدر کافی قوی و تنومند نمی بیینند و احتمال دارد که پرخوری کنند. بلند قدی با کوتاه قدی می تواند دل مشغولی هایی را در فرد ایجاد کند.

چهره و سر بیشترین توجه را در این زمینه جلب می کنند. نگرانی ها می توانند متوجه هریک از بخش های آن مانند گوش ها، بینی، لب ها، دهان، چشم ها، موها، دندان ها و… هستند و شکایت هایی درباره بزرگ و کوچک و یا بدشکل بودن آن ها عنوان می شود. جوش های بلوغ و… که باعث ایجاد اختلالات زیادی در این زمینه می شود.

این دل مشغولی به قدری شدید است که موجب ناراحتی می شود که اهیمت بالینی دارد و یا در عملکرد اجتماعی یا شغلی آن ها اختلال ایجاد می کند. در موارد شدید ممکن است این افراد خود را قدری منزوی کنند که در خانه حبس شوند و هرگز حتی برای کار بیرون نروند.

شایع ترین زمان شیوع این اختلال ۱۵ تا ۲۰ سال است و دختران بیشتر مبتلا می شوند. دامنه ی شدت این اختلال می تواند از حد خفیف تا شدید و حتی مرز خودکشی پیش رود.

 

نوجوانی و اختلال بدشکلی بدنی

دوره ناجوانی با رشد و شکل گیری هویت، افزایش خودمختاری، تاثیرات همسالان، تغییرات بیولوژیکی و قرار گرفتن در معرض محیط و رفتارهای جدید توصیف می گردد. نوجوان جهت شناخت خود و هویت یابی، جنبه های مختلف رفتاری و ظاهری خود را مورد کنکاش قرار می دهد تا به تعریف جامعی از خود دست یابد.

حساسیت های نوجوانان بر جنبه های ظاهری خود منجر می شود که اغلب برای تمرکز جهت انجام تکالیف درسی دچار مشکل شوند، در فعالیت های اجتماعی دچار انزوای اجتماعی شده و همچنین افسردگی و در بعضی موارد افکار و اقدام به خودکشی هم بروز نماید. این حساسیت در دختران بیشتر از پسران است.

 

منبع:

سایت پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی 

بخش ها

سواد سلامت

مهارت نوجوانان