آشنایی با شرکت پیکسار

پیکسار نام آشنایی در انیمیشن سازی است و نام پیکسار همیشه همراه با بهترین انیمشین ها همراه است. انیمیشن هایی مثل، «داستان اسباب‌بازی»، «کمپانی و دانشگاه هیولاها»، «نمو» و….

انیمیشن «داستان اسباب بازی» (۱۹۹۵) اولین انیمیشن بود که به صورت کامل توسط گرافیک کامپیوتری تولید شد و پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت و باعث شهرت پیکسار شد.

کیفیت انیمشین های «پیکسار» از «داستان اسباب بازی» (۱۹۹۵) تا «درون بیرون» (۲۰۱۵) خیلی بهتر شد و باعث جذب مخاطبان شد.

نقطه شروع پیکسار

معمولا استیو جابز، مدیر عامل اپل را بنیان گذار و مسئول پیکسار می دانند. شاید از بعضی نقطه نظرها اینطور به نظر برسد، ولی حقیقت آن است که او اولین کسی نبود که با  اِد کاتمال، جان لستر و سایر رویاپردازان این سفر را شروع کرد.

ولی جرج لوکاس (سازنده جنگ ستارگان) بود که موسس پیکسار بود. لوکاس با استخدام دکتر «اِد کاتمال» (نویسنده کتاب شرکت خلاقیت) استاد علوم کامپیوتر انستیتو تکنولوژی نیویورک و تیم تحقیقاتی او به عنوان گروه جلوه های ویژه و نورپردازی صنعتی فعالیت ساخت انیمیشن را آغاز کرد.

این تیم که بعدها هسته اولیه پیکسار را تشکیل دادند مسئول کار روی پروژه هایی چون سکانس تبدیل شیشه های رنگی کلیسا به یک شوالیه در فیلم «شرلوک هلمز جوان» (۱۹۸۵) و یا نمونه مشهورتر آن سکانس پیدایش در فیلم Star Trek II: The wrath of Khan  در سال ۱۹۸۲ بودند.

جرج لوکاس در سال ۱۹۸۶ تصمیم به فروش این بخش که با نام «گروه کامپیوتر و گرافیک» شناخته می شدند گرفت. استیو جابز هم که در آن زمان در پی اختلافات شدید با هیات مدیره اپل از آنجا اخراج شده بود با پرداخت ۵ میلیون دلار به لوکاس فیلم و ۵ میلیون دلار سرمایه ­گذاری این بخش را به مالکیت خود درآورد.

نام پیکسار

نام پیکسار که در اصل نام یکی از محصولات سخت افزاری این گروه بود از Pixer نشات گرفته است. کلمه اسپانیایی اختراعی گروهی از لاتین تباران کمپانی به معنی تصویرسازی. بعد برای اینکه بیشتر حال و هوای تکنولوژیک داشته باشد – بر وزن کلمه رادار – به پیکسار تغییر یافت.  در نهایت این داستان ادامه پیدا کرد و شد آن چه شد.